Jak wrócić do formy po ciąży?

Jak wrócić do formy po ciąży?

Czas po porodzie, jest dla kobiety specyficznym okresem w jej życiu. Zmęczenie, wahania nastrojów, zmiany w wyglądzie ciała i wiele innych dolegliwości mogą sprawić, że ten czas będzie ciężki. A jednak mimo tego są sposoby, by umilić i ułatwić kobiecie powrót do formy po porodzie. Jak to zrobić?

Jak wrócić do formy po ciąży?

Po porodzie zaczyna się nowy rozdział w życiu kobiety. Nowe obowiązki, zmęczenie i dolegliwości fizyczne mogą sprawić, że młoda mama poczuje się słabo psychicznie. Ważne jest więc, by wiedzieć jak szybko po porodzie dojść do formy psychicznej i fizycznej. Nie wiele osób wie, ale słowo połóg pochodzi od polegiwać i to jest właśnie czas na polegiwanie, czyli odpoczynek młodej mamy. W tym czasie to nie  nowy członek rodziny powinien być najważniejszy, a właśnie kobieta, która na świat wydała nowe życie. W trakcie połogu powinna ona maksymalnie odpocząć  i nabrać sił fizycznych i psychicznych na rozpoczęcie nowego życia z maluchem, który przyszedł na świat. Ważne jest by kobieta zadbała o siebie i pamiętała przede wszystkim o swoich potrzebach. Przemęczenie się po porodzie jest niezwykle niebezpieczne dla zdrowia, a przecież zdrowa mama to zdrowe dziecko.

Po pierwsze: oszczędzaj się

Połóg trawa sześć tygodni i to w tym czasie kobieta powinna zadbać o siebie jak nigdy wcześniej. Przez pierwsze dwa- trzy tygodnie powinna być ona pod szczególną opieką i ochroną. To oczywiste, że musi zajmować się dzieckiem, ale wszystkie inne obowiązki powinny zostać przekazane na najbliższych. W pierwszych tygodniach po porodzie kobieta powinna zapomnieć o pracy i wykonywaniu wszystkich obowiązków domowych. Nie może podnosić nic cięższego od jej dziecka. Warto zaangażować w pomoc rodzinę mamę, teściową i najbliższych. Takie wsparcie podniesie kobietę na duchu i odda jej sił. Konieczna jest również pomoc partnera. Nie tylko przy obowiązkach domowych, ale przede wszystkim przy dziecku. To podczas pierwszych tygodni od narodzin malucha, kobieta potrzebuje największego wsparcia od mężczyzny. A jeśli nie poczuje, że ma w nim wsparcie, to poczuje się osamotniona, co pogorszy jej stan psychiczny.

Higiena intymna po porodzie

Po porodzie krwawienie z dróg rodnych często jest bardzo obfite. Jego przyczyna jest obkurczanie się macicy. Oprócz krwi kobieta może zauważyć fragmenty tkanek i błon śluzowych, które przypominają skrzepy, to inaczej zwane odchody poporodowe. Jest to normalny objaw po porodzie, więc nie powinien wzbudzać niepokoju. Jednak to powoduje, że higiena intymna w tym czasie jest niezwykle ważna. Konieczne jest obmywanie się letnią wodą po każdym skorzystaniu z toalety. Należy kierować ruchu od przodu to tyłu, by zmniejszyć ryzyko przedostania się bakterii z okolic odbytu w okolice pochwy.  Do podmywania można wykorzystać żel do higieny intymnej, najlepiej ten, który stosowany był w trakcie ciąży. To pozwoli uniknąć uczulenia. Po umyciu trzeba delikatnie osuszyć krocze ręcznikiem, a kiedy to powodować będzie ból i dyskomfort, to można użyć chłodnego strumienia powietrza z suszarki.

Jak przyśpieszyć gojenie się krocza po porodzie

Po porodzie warto chodzić bez bielizny. Przez silne krwawienia może wydawać się to niemożliwe. Jednak kiedy jesteś w domu jedynie z partnerem i dzieckiem, to można sobie pozwolić na takie dogodności. A podczas leżenia w łóżku całkowicie można zrezygnować z podpasek i majtek. Dla zabezpieczenia przed zabrudzeniem stosuje się podkłady poporodowe, ponieważ podpaski i tak często nie wystarczają, ponieważ krwawienie jest obfite, a zakładanie tamponów jest zabronione w czasie połogu. Lekarze zalecają zrezygnowanie z bielizny podczas krwawień po połogu, ponieważ dopływ świeżego powietrza do część intymnych kobiety, przyśpieszy proces gojenia. Noszenie podpasek zatrzymuje wilgoć i uniemożliwia przepływ powietrza, co zwiększa ryzyko infekcji i wydłuża czas gojenia się krocza. Podczas połogu najlepiej wybierać luźne majtki z bawełny, które nie podrażniają miejsc intymnych.

Dieta w czasie połogu

Po porodzie menu młodej mamy powinno być bogate w składniki odżywcze. To zapewni dziecku prawidłowy rozwój i wzrost a mamie szybki powrót do formy. W połogu najlepiej wybierać produkty bogate w białko, żelazo, węglowodany, kwasy omega-3, witaminę D i wapń. Lepiej unikać spożywania tłustych, wysoko przetworzonych potrwa. Ważne jest częste uzupełnianie płynów. Konieczna jest zróżnicowana dieta, dzięki czemu łatwiej będzie odzyskać siły po porodzie. W diecie młodej mamy koniecznie powinny znaleźć się:

  • Węglowodany – są one jednocześnie źródłem cukrów, które podnoszą poziom glukozy we krwi. Dzięki nim kobieta dłużej czyje się najedzona. Cukry mają jeszcze jedną zaletę, o której należy pamiętać, są one największym źródłem energii, która jest potrzebna do wytwarzania mleka i regeneracji organizmu i ciała po porodzie.
  • Tłuszcze – jedynie te zdrowie. A to oznacza, że do przygotowania potraw trzeba używać oleju rzepakowego, lnianego, czy oliwy z oliwek. Te składniki mają w sobie witaminę E, która potrzebna jest do wsparcia rozwoju dziecka. Lepiej unikać masła i margaryny, ponieważ często zawiera tłuszcze trans, które są niewskazane dla młodych mam.
  • Warzywa i owoce - są one naturalnym źródłem witamin i minerałów, które są niezbędne do szybkiego powrotu do formy po ciąży i prawidłowego rozwoju malucha. Najlepiej spożywać je na surowo, ponieważ wtedy mają najwięcej składników odżywczych. Konieczne jest spożywanie przynajmniej pięciu porcji warzyw i owoców dziennie.

Ćwiczenia w połogu

Już po pierwszych 24 godzinach po porodzie kobieta może zacząć ćwiczyć mięśnie Kegla. To pozwoli na szybki powrót do formy macicy sprzed ciąży i przyśpieszy proces gojenia. Jest to również sposób na uniknięcie wielu dolegliwości intymnych, które najczęściej dotykają kobiety po porodzie. Do najczęściej występujących należą:

  • Wypadanie pęcherza.
  • Wypadanie macicy.
  • Nietrzymanie moczu.

A po czterech tygodniach po porodzie kobieta może wrócić do delikatnych ćwiczeń. Nie mogą być to intensywne treningi, które poruszają i nadwyrężają całe ciało. Kobieta po porodzie może zacząć od niewymagających ćwiczeń takich jak spacery. I to wystarczy, by zwiększyć kondycję młodej mamy. Najlepszym dla niej ćwiczeniem będzie oddech i wzmocnienie mięśni dna macicy.

 

 

Następny artykuł: Rodzaje laktatorów